Spotlight vacature: maatschappelijk werker toeslagenaffaire
Regelmatig hebben we vacatures bij De Schoor, deze keer zetten we de functie maatschappelijk werker toeslagenaffaire in de spotlight.
Hoe begint jouw werkdag?
Ik begin mijn dag met een kopje koffie en het aanzetten van mijn telefoon en laptop. Ik bekijk mijn appjes en prioriteer welke mailtjes en telefoontjes ik direct moet beantwoorden. Vervolgens ga ik aan de slag met mijn to-do lijst en flexaanvragen. Deze aanvragen kunnen gaan over het aanvragen van bijvoorbeeld een fiets, inrichtingskosten, scholingskosten, of een wasmachine. Hierbij is het belangrijk dat goed wordt beschreven waarom iemand het nodig heeft. Ons gezamenlijk doel is herstel en voor elk gezin betekent dat wat anders. De flexaanvragen zijn dus maatwerk.
Wat staat er vanmiddag nog op de planning?
Vanmiddag heb ik eerst een teamvergadering en casuïstiek in het team. Hierbij denken we met elkaar mee en combineren we onze expertises. Daarna heb ik een intakegesprek bij een klant thuis. We gaan de hulpvraag in kaart brengen en alle leefgebieden, zoals wonen, gezondheid, werk en kinderen, doornemen. We werken ook met de kinderen van de gedupeerden. Samen met de klant stel ik doelen op en probeer het vertrouwen te winnen. Ik ga op zoek naar de vraag achter de vraag en naar de eigen kracht van de klant. Vervolgens maken we samen een plan van aanpak, zodat de klant ook ziet hoe de progressie gaat.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?
Geen dag is hetzelfde, soms ga ik op huisbezoek en soms is er een crisis. Ik doe wat op dat moment nodig is. Dat maakt dit werk ook zo leuk.
Wat vind je het leukst aan jouw werk?
Het leukste aan mijn werk zijn de psychosociale gesprekken met klanten. Ik probeer altijd door te vragen en te achterhalen wie de persoon achter de cliënt is. Als ik degene die tegenover me zit weer in zijn kracht kan zetten, haal ik daar veel voldoening uit. Ik zeg altijd de klant fietst, en als ze verkeerd gaan trek ik aan het stuur.
Zijn er ook minder leuke kanten aan jouw werk?
Vanwege de hoge aantallen gedupeerden die zich aanmelden zijn er veel flexaanvragen. En deze vind ik iets minder leuk omdat daar meer administratie bij komt kijken en dan blijft er minder ruimte over voor de psychosociale gesprekken.
Heb je veel contact met collega's en je teamleider?
De teamleider is bij de vergaderingen aanwezig en is altijd goed bereikbaar. Ik spreek mijn collega's elke dag. Eens in de zoveel tijd gaan we samen lunchen. Ik heb fijne collega’s die erg open zijn en veel humor hebben. Al je vragen kun je stellen en je krijgt waardering.
Hoe ervaar je de werksfeer?
Ik ervaar de werksfeer als heel prettig, fijn en gezellig. Er heerst een warme sfeer bij De Schoor en toen ik net begon werd ik warm ontvangen. Het is een omgeving waarin mensen geïnteresseerd zijn en dat is heel belangrijk. Ik voel me erg op mijn plek hier.
Wat is de grootste uitdaging in je werk?
De grootste uitdaging in mijn werk is om samen met de klant of collega’s de klus te klaren, terwijl we nog niet weten hoe we dat gaan doen. Iedereen brengt iets in en met elkaar gaat het ons lukken.
Hoe vind je het werken bij De Schoor?
In één woord geweldig. De Schoor is een organisatie waarin ontwikkeling belangrijk wordt gevonden. Er zijn veel trainingen en scholingsmogelijkheden. Je werkt hier in een omgeving waarin mensen elkaar ondersteunen en stimuleren. Ik vind het heel waardevol dat ik klanten langdurig kan ondersteunen en samen met hen kan werken aan herstel. Het is mooi om te zien dat we samen kleine stapjes vooruit kunnen maken.
Wanneer ga je blij naar huis?
Ik ga blij naar huis als ik het gevoel heb dat ik iemand blij heb gemaakt met iets kleins. Het kan bijvoorbeeld een kleine stap zijn in de goede richting, of het feit dat ik iemand even uit de brand heb kunnen helpen. Als ik merk dat een klant tevreden en blij is met het resultaat van onze samenwerking, dan geeft dat mij veel voldoening en energie.
Privacyverklaring | Ontmoet ons op: |