Werken bij De Schoor

Spotlight vacature: maatschappelijk werker schuldstabilisatie

Regelmatig hebben we vacatures bij De Schoor, deze keer zetten we de functie maatschappelijk werker schuldstabilisatie in de spotlight.

We deden een interview met maatschappelijk werker Adinda!

 

Hoe is vanochtend je werkdag gestart?
Net als de meeste dagen met een kop koffie en even bijpraten met mijn collega’s. Daarna check ik mijn mail en kijk ik of ik nog iets moet voorbereiden voor mijn eerste afspraak.

 

Wat staat er vanmiddag nog op de planning?
Vanmiddag heb ik een gesprek met een klant. We zitten nog in de oriëntatiefase: hoe ziet zijn financiële situatie er precies uit?
Tijdens de vorige afspraak hebben we al een budgetplan gemaakt en onder aan de streep komt de klant niet uit. Vandaag ga ik samen met de klant onderzoeken welke obstakels er zijn en hoe deze opgelost kunnen worden. Samen maken we afspraken en een plan.

 

Hoe ziet een gemiddelde dag er voor jou uit?
Heel wisselend. Ik begin mijn dag wel altijd hetzelfde (met de koffie, bijpraten, mail en voorbereiding) en plan meestal 2 a 3 afspraken op een dag. Dit lijkt weinig maar het is belangrijk om voldoende tijd te hebben voor een klant. Na een gesprek moet alles zorgvuldig worden gedocumenteerd. De inhoud van de gesprekken verschilt elke keer. Het is maatwerk. Elke klant en situatie is anders, dat kost tijd en aandacht.

Uit onderzoek is gebleken dat door langdurige (financiële) stress het IQ van iemand een aantal punten kan dalen. Dit maakt dat plannen en het nakomen van afspraken soms lastig is. Het is geen onwil en de theorie erachter maakt het zeer begrijpelijk. Samen dingen oppakken kan dan heel helpend zijn in plaats van de klant met een enorme takenlijst de deur uit te sturen. Ook dit is maatwerk. Ik ben wel een voorstander van: wat iemand zelf kán moet hij ook zelf dóen. Een balans die is afgestemd op de klant is hierin belangrijk. 

 

Welk onderdeel aan je werk vind je het leukst?
Als het lukt een klant te motiveren om te prioriteren wat diegene het belangrijkst vindt. Als ik diegene kan aanzetten tot actie en hij zijn doelen bereikt is dat top! Het is hierin belangrijk om de klant duidelijk te maken wat de gevolgen zijn van bepaalde acties zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Iedereen is anders dus ik kan wel zeggen wat iemand in mijn ogen zou moeten doen om uit financiële problemen te komen maar dat heeft weinig zin. Als iemand bijvoorbeeld heel veel waarde hecht aan zijn auto wie ben ik dan om te zeggen dat hij die weg moet doen. Het enige wat ik kan doen is duidelijk uitleggen wat de gevolgen daarvan zijn. Als diegene dan een keuze maakt waar hij of zij zich in kan vinden dan ben ik tevreden.

 

Dat klinkt interessant, is er ook iets wat je minder leuk vindt?
Er is weinig wat ik in dit vak niet leuk vind. Het enige nadeel is soms de administratie die erbij komt kijken. Het liefst ben ik de hele dag bezig met mensen helpen. Aan de andere kant zie ik het belang ervan in. Je kan alle voortgang, doelen en afspraken makkelijk terugvinden. Je houdt het zuiver en transparant. Maar het allerliefste ben ik de hele dag bezig met de klant.  

Heb je veel contact met collega’s en je teamleider?
Ons werk is best wel individueel. Je werkt vooral samen met de klant.
Het team is onderverdeeld in stadsdelen en daarmee hebben we wekelijks overleg om dossiers te verdelen en zo nodig casussen te bespreken. Als je op kantoor werkt is het makkelijk om even bij elkaar naar binnen te lopen om te overleggen.
De teamleider is erg laagdrempelig en maakt ruimte voor een gesprek, hij heeft op dat moment ook alle tijd en aandacht voor je vraag of verhaal.

 

Hoe ervaar je de werksfeer?
Heel positief en soms zelfs iets te gezellig. In korte tijd is het team verdubbeld naar ruim 30 medewerkers en iedereen wordt prettig opgenomen.
Zeker in het begin lijken er weinig kaders te zijn. Dat is soms best even zoeken en kan behoorlijk wat vragen oproepen. Collega’s nemen gelukkig altijd de tijd en moeite om met elkaar mee te denken. De werksfeer draagt echt bij aan het positieve gevoel.
We zijn allemaal anders maar we versterken elkaar. En je krijgt heel erg de ruimte om die sterke punten in te zetten.

 

Wat is de grootste uitdaging in je werk?
Voor mij is dat een weg vinden in het web van de wetten en regels van Almere. Er zijn zoveel voorzieningen. Uitzoeken wat bij welke klant past, welke routes er zijn en bij wie ik moet zijn is een uitdaging.

 

Hoe vind je het werken bij De Schoor?
Het is een hele fijne organisatie met goede arbeidsvoorwaarden. Het is een solide organisatie met een grote naam en dat voelt veilig. Wat is ook erg fijn vind is dat iedereen gelijkwaardig behandelt wordt.

 

Wanneer ga je blij naar huis?
Eigenlijk iedere dag. Als je weet dat je goede gesprekken hebt gehad en als de klant blij naar huis gaat. Als er orde ontstaat in de chaos. Als mensen groeien en ze weer een kans krijgen hun leven op te bouwen.
Het is een hele eer om daaraan bij te dragen.
 

 

Privacyverklaring Ontmoet ons op:
Werken bij De Schoor maakt deel uit van De Schoor, Welzijn in Almere